Före
Efter

Restaurering

Med tiden blir alla material väldigt sköra och torra. Materialkännedom och kunskap om tillverkningstekniker är en viktigt del för att kunna utföra restaureringsarbeten. Att ha kunskap om alla hattmodeller hur dom är tillverkade och uppbyggda gör att det går att reversera bakåt moment för moment. Innan restaureringsarbetet kan påbörjas måste först en ytterst noggrann genomgång göras av hatten innan delarna varsamt plockas isär.

Om en schellackstomme skadats går den att restaurera och pressa tillbaka till ursprunglig form. Till detta används speciella tekniker och verktyg anpassade just för restaureringsarbeten. Vid restaurering av schellackstommen får endast spritlack och vattenlack användas. Tillförs andra limvarianter förstörs schellackstommen och den gyllene schellackcirkeln.

Släktklenod från 1870-talet

Cylinderhatten på bilden har tillhört samma familj sedan 1870-talet. Kunden ville återställa farfars cylinderhatt till nyskick så den kunde gå i arv till 4:e generationen i familjen.

Stomväven hade många skador men höll ihop mycket tack vare adreangfodret på insidan av stomväven. Efter grundlig tvätt av felben påbörjades potanceringen.

När de varma felbjärnen pressas mot hatten mjuknar och smälter schellacken i stomväven. När lissoaren pressas mot ytan stelnar stomväven och formas efter potanceklossens form. När kullens midja rätats ut potancerades felbens yta så den blev blank och återfick sin lyster.

Efter potanceringen stärktes hattens brätte och roulékant upp och facionerades. Därefter monterades nytt ripsband runt kullen och på roulékanten. Tack vare schellackstommens egenskaper kunde cylinderhatten restaureras och kommer glädja generationer framöver.

Före och efterbilder

 

Ett stycke musikhistoria

Cylinderhatten ni ser på bilderna har en speciell historia. Det är Plura Jonssons karaktäristiska cylinderhatt som han givit till Håkan Hellström. När jag öppnade lådan hatten låg i insåg jag att detta restaureringsuppdrag blir inte lätt. Hatten hängde inte ihop. Det var ett plockepinn av trasiga bitar.

Håkans önskemål var att hattens själ och stuk skulle bevaras. Den fick inte bli för fin och blank utan skulle se ut som den gjorde innan hattens delar föll isär. Lika tillknycklad och karaktäristisk men hel.

Det tog lång tid innan jag kom fram till hur problemet skulle lösas men tillslut hade jag skissat klart alla steg i restaureringen. Tack vare schellacken i stomväven kunde hattens delar sammanfogas igen.

När restaureringen var klar och hatten återfått sin karaktär återstod provning och formning efter Håkan Hellströms konformatörsmått. Nu sitter hatten perfekt på hans huvud.

Före och efterbilder

 

Skicka förfrågan om restaurering

Börja alltid med att skicka enklare bilder på den hatt eller huvudbonad du vill ha restaurerad. När jag mottagit bilderna gör jag en första bedömning. Om jag anser att det är värt att gå vidare blir nästa steg att vi bokar en tid då du kommer förbi Franzéns Hattmakeri. Bor du inte i Göteborg eller i närområdet skickar du hatten/huvudbonaden till mig. När jag mottagit hatten gör jag en grundlig genomgång och skickar sedan en kostnadsfri offert till dig som du får ta ställning till.